دریای خزر؛ فرصت ترانزیتی جایگزین تا زمان اتمام ساخت راه آهن آستارا


در شرایط فعلی و با توجه به نیاز فوری روسیه به استفاده از ظرفیت های ترانزیتی ایران، گسترش ترانزیت در دریای خزر به صورت واضح امکان پذیر تر از منتظر ماندن برای ساخت و بهره برداری از راه آهن رشت آستارا است.

شرایط ایجاد شده در جنگ اوکراین فرصت مناسبی برای استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران فراهم کرده است.

نکته مهم در این مورد آن است که فرصت ایجاد شده دائمی نیست و با توجه به ضرورت های موجود ممکن است هر لحظه این فرصت نصیب کشوری دیگر شود.

از جمله کاستی هایی که می تواند موجب از دست رفتن این فرصت به نفع رقبا شود، عدم ساخت راه آهن انزلی آستارا و عدم اتمام راه آهن رشت انزلی است که به عنوان حلقه ناقص کریدور شمال – جنوب تلقی می شود.

برای این که این فرصت از دست نرود و امکان جذب بارهای ترانزیتی روسیه وجود داشته باشد، برخی کارشناسان، فعال شدن مسیر کریدور ترانس خزر را مطرح می کنند و خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به توسعه بنادر شمالی کشور هستند.

به گفته آنان، در شرایط فعلی و با توجه به نیاز فوری روسیه به استفاده از ظرفیت های ترانزیتی ایران، گسترش ترانزیت در دریای خزر به صورت واضح امکان پذیر تر از منتظر ماندن برای ساخت و بهره برداری از راه آهن رشت آستارا است.

کارشناسان معتقدند، اتصال ریلی رشت آستارا واجب است ولی تا ساخته شدن آن باید روی توان ترانزیتی بندری در خزر تمرکز کرد.

به اعتقاد آنان، کریدور های ریلی دریای خزر متنوع و جذاب هستند اما باید توجه داشت که راه آهن توان ترانزیت سالانه حداکثر ۱۰ میلیون تن کالا را دارد در حالی که در بحث ترانزیت از روسیه، ترانزیت ۲۵ میلیون تن در سال اول و تا رسیدن به ۳۰۰ میلیون تن پیش بینی شده است.

این بدان معنی است که در کنار راه آهن باید به امکانات دیگر کشور در زمینه ترانزیت نیز توجه کرد.

دریایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.