سرمایه گذاری مستقیم روسیه تضمینی برای بهره برداری پایداراز خط آهن رشت-آستارا


لازم است برای بهره برداری بلند مدت از خط آهن رشت آستارا و بازاریابی پایدارتر در این مسیر، اطمینان کافی و تضمین کافی داشته باشیم، هیچ تضمینی هم به اندازه سرمایه گذاری مستقیم روس ها در این مسیر چه به صورت صد در صد و چه به صورت مشارکتی با سرمایه گذاران ایرانی محکم نیست.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با رئیس جمهور روسیه فرمودند پروژه خط آهن رشت- آستارا، منفعت دو طرفه هم برای ایران و هم برای روسیه دارد.

به گزارش تین نیوز، سبحان نظری افزود: پیشنهاد بنده این است که برای بهره مندی پایدار از این منافع دو طرفه، سرمایه گذاری هم به صورت دو طرفه و به طورت مشارکتی در قالب BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) انجام شود.

وی عنوان کرد: حداقل ۲ دلیل برای این پیشنهاد وجود دارد. دلیل اول این است که بالاخره در کشور محدودیت بودجه ای داریم و این پروژه هم از جمله پروژه های گران قیمت است و در شرایط محدودیت بودجه ای باید سعی کنیم از مدل های سرمایه گذاری متنوع تری استفاده کنیم به گونه ای که فشار روی دوش بودجه عمومی دولت کمتر باشد.

نظری تاکید کرد: دلیل دوم هم این است که یکی از مهمترین عوامل و محرک هایی که موجب ایجاد انگیزه در روس ها برای استقبال از این مسیر شده، جنگ اوکراین است. این جنگ بالاخره دیر یا زود تمام می شود و به احتمال زیاد هزینه و زمان حمل و نقل از سمت غرب روسیه مجددا برای آنها کاهش پیدا می کند.

او گفت: لازم است برای بهره برداری بلند مدت از خط آهن رشت آستارا و بازاریابی پایدارتر در این مسیر، اطمینان کافی و تضمین کافی داشته باشیم، هیچ تضمینی هم به اندازه سرمایه گذاری مستقیم روس ها در این مسیر چه به صورت صد در صد و چه به صورت مشارکتی با سرمایه گذاران ایرانی، محکم نیست.

وی اظهار امیدواری کرد با تدبیر کافی مدل سرمایه گذاری مناسبی برای این پروژه انتخاب شود و در نهایت منافعش در دراز مدت به اقتصاد ما برسد.

به گفته وی کریدور  شمال جنوب به راهگذر عمومی است که کشورهای جنوب و شمال آسیا به ویژه کشورهای هندوستان و روسیه کالاهای تجاری خود را در بستر این مسیر عمومی تجارت می کنند و ویژگی شاخص این کریدور برای کشور ما این است که مسیر اصلی این کریدور از خاک ایران می گذرد.

نظری یکی از مهمترین کارکردهای این کریدور برای کشور ما را غیر از درآمدزایی، ترانزیتی نقش آفرینی در صادرات و واردات دانست به این معنا که بستر لجستیکی مناسبی برای انجام تجارت بین المللی تجار ایرانی به ویژه در صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای تحت نفوذ این کریدور، فراهم می کند.

به گفته نظری، مسیرهای قابل تعریف ایران در قالب این کریدور، مسیرهایی هستند که نقاط مرزی جنوبی و بندرگاه های حوزه خلیج فارس را به نقاط مرزی شمالی، اعم از دریایی و ریلی یا جاده ای متصل می کند.

او گفت: پروژه خط آهن رشت آستارا در غرب دریای خزر در حقیقت یکی از حلقه های مفقوده شاخه غرب خزر در کریدور شمالی است که در صورت اجرا می تواند مسیر کاملا ریلی درون ایران را برای کریدور شمال جنوب فراهم کند.

نظری افزود: خط آهن رشت آستارا  یک خط آهن حدودا ۱۶۰ کیلومتری است که به احتمال زیاد با هزینه حدود ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار برای تملک زمین و ساخت اجرا خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته عنوان کرد: نکته قابل استخراج از مطالعات تقاضای این پروژه این است که در صورت اجرا پس از حدود پنج سال این پروژه قابلیت جذب حدود ۱۰ میلیون تن بار دارد.

وی تاکید کرد: برآورد کارشناسان این است که این خط به خاطر این که پوشش دهنده غرب کشور روسیه است و از آنجا که جمعیت عمده کشور روسیه و همچنین صنایع عمده در غرب این کشور مستقر هستند این امکان فراهم است که خیلی زود به ظرفیت خود برسد و بر این اساس وجاهت اقتصادی بالایی خواهد داشت.

ریلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.