چالش نوسازی شناورهای تجاری گریبانگیر آینده اقتصاد در ایران


پیشکسوت حوزه دریایی کشور با اشاره به اینکه چالش نوسازی شناورهای تجاری، طی ۱۰ سال آینده گریبانگیر اقتصاد ایران خواهد شد، گفت: باید نوسازی شناورهای تجاری طی برنامه عملیاتی ۵ و ۱۰ ساله تعریف شود چرا که امروزه بنادر بزرگ و توسعه یافته دنیا از تردد شناورهای غیراستاندارد، ممانعت به عمل می آورند.

یپشکسوت حوزه دریایی کشور با اشاره به اینکه چالش نوسازی شناورهای تجاری، طی ۱۰ سال آینده گریبانگیر اقتصاد ایران خواهد شد، گفت: باید نوسازی شناورهای تجاری طی برنامه عملیاتی ۵ و ۱۰ ساله تعریف شود چرا که امروزه بنادر بزرگ و توسعه یافته دنیا از تردد شناورهای غیراستاندارد، ممانعت به عمل می آورند.

دریادار محمدحسین ملک زادگان  با تاکید بر ضرورت توسعه ناوگان حمل ونقل دریایی کشور، اظهار داشت:  ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل ونقل دریایی صورت می گیرد و اساسا امروزه اقتصاد به دریا وابسته است.

این فعال و صاحبنظر در امور دریایی با تاکید بر اینکه برای داشتن اقتصادی پویا، باید ناوگانی به روز، مدرن و توسعه یافته داشته باشیم، بیان کرد: در حوزه شناورهای تجاری باید به آینده اقتصاد کشور توجه داشت و اگر نتوانیم طی ۵ تا ۱۰ سال آینده ناوگان دریایی مدرن داشته باشیم با چالشی جدی در حمل ونقل دریایی مواجه می شویم.

مشاور شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته دنیا که از مزیت دریایی و بندری برخوردار هستند به سمت ساخت و خرید کشتی های تجاری غول پیکر با ظرفیت بالا، حرکت کرده اند، گفت: با وجود شناورهای تجاری سایز کوچک امکان رقابت با کشتی های غول پیکر را نخواهیم داشت.

دریادار ملک زادگان ادامه داد: امروزه دیگر، شناورهای سایز کوچک پاسخگوی تقاضای فعالان اقتصادی که از طریق حمل ونقل دریایی اقدام به جابجایی کالای خود می کنند، نیست و به طور حتم با صرفه اقتصادی کمتری همراه است به همین دلیل با توجه به کاهش هزینه ای که از طریق شناورهای تجاری سایز بزرگ ایجاد می شود فعالان اقتصادی  به سمت جابجایی کالا از طریق کشتی های تجاری غول پیکر گرایش پیدا کرده اند.

این پیشکسوت دریایی با بیان اینکه امروزه بنادر بزرگ و توسعه یافته، شاخص های تعریف شده ای را به منظور تردد شناورها تعیین کرده اند، اظهار داشت: در صورت عدم بهره مندی از شناورهای مدرن، توسعه یافته و استاندارد امکان تردد به بنادر بزرگ دنیا را نخواهیم داشت و به همین دلیل با چالشی جدی مواجه می شویم.

وی خاطر نشان کرد: باید طی برنامه زمان بندی مشخص ۵ و ۱۰ ساله در راستای توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل دریایی گام برداریم و شرایط مطلوبی را در راستای حمل کالا از طریق دریا ایجاد کنیم.

دریایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.